Европа опита да блокира китайските ЕV с мита, но беше пробита по фланга

Вместо с електромобили, европейската инвазия на китайските марки сега е с хибриди и конвенционални модели, като плановете за заводи на континента се забавят

Пламен Георгиев,
Omoda Jaecoo китайски автомобили

Newspress

Б ългарският народ си има мъдрост за всеки случай. В този най-подходящата е: „Къде го чукаш, къде се пука“. Визираме въведените от Европейския съюз мита за внос на китайски електромобили, които целят да защитят европейските производители от евтините китайски EV, като същевременно ги подтикнат да строят заводи в Европа. Но този ход е пред провал.

Вместо продажбите на китайски автомобили да намалеят, те се увеличават, а очакваният строеж на заводи не се материализира. Очакванията са тази година продажбите на китайски автомобили в ЕС, Великобритания и ЕАСТ да надхвърлят 700 000. Това е значително увеличение спрямо 408 000, продадени през 2024 г. Ръстът идва въпреки факта, че през ноември миналата година бяха въведени допълнителни мита до 35%, в допълнение към съществуващото 10-процентно вносно мито.

Хибридното решение

Вместо да намалят търсенето, митата просто го пренасочиха. Въпросните високи мита са насочени конкретно към електрическите автомобили и тези с удължител на пробега (ДВГ), хибридните модели и моделите с двигатели с вътрешно горене остават обект само на базовата 10-процентна митническа такса.

Както се очакваше, китайските марки се насочиха към тази категория, измествайки европейската си стратегия към модели, които не попадат в под високото митническо облагане. Благодарение на значително по-ниските производствени разходи, до 30% по-евтини от тези в Европа, няма финансов смисъл тези марки да преместват производството само за да обслужват пазар, защитен от мита. Вместо това те се възползват от пробойна.

„Решението на ЕС остави голяма дупка за пълните хибриди и дори хибридите, идващи от Китай“, коментира управляващият директор на Jeffries Филип Ушоа пред Auto News.

Досега през годината около две трети от китайските автомобили, внесени в Европа, са били обект само на стандартното 10-процентно мито. Докато електрическите автомобили са представлявали 44% от продажбите на китайските марки в Европа от януари до октомври 2024 г., този дял е спаднал до 34% през 2025 г.

„Решението на Европейския съюз да се насочи към специфична технология при налагането на допълнителни мита за китайските автомобилни производители беше неправилно“, коментира Ушойс.

Китайско производство в Европа

Местното производство остава рядкост. Очаква се тази година в Европа да бъдат сглобени по-малко от 20 000 китайски автомобила. BYD планира да промени това с нов завод в Унгария, способен да произвежда до 150 000 бройки годишно, но засега това е по-скоро изключение, отколкото правило. Засега има малко индикации, че повечето други китайски автомобилни производители са нетърпеливи да последват примера им.

Докато много от тях са обявили планове за европейско производство, числата остават теоретични. Въпреки това, няколко китайски производители на оригинално оборудване (OEM) са сигнализирали за планове за започване на производство в Европа. Leapmotor, например, се готви да произвежда B10 в Испания, докато GWM е очертала амбициите си да произвежда до 300 000 коли в региона до 2029 г. Dongfeng и Hongqi също казаха, че правят оценка на европейски обекти. Междувременно Chery, Xpeng и GAC вече сглобяват ограничен брой автомобили на местно ниво.

Източник на статията: carscoops.com

китайски автомобили